Wednesday 6 May 2015

PRODUK PELANCONGAN - Bahagian 2

Pernahkah anda bertanya arah kepada seseorang untuk menuju ke suatu lokasi (sekarang, jarang kita bertanya orang kerana adanya teknologi GPS), maka orang tersebut menjawab "senang je, pergi lurus, belok, lurus lagi, lepas itu dan ini, akan sampai ke lokasi", namun kita gagal menjumpai lokasi dituju, kenapa?

Apakah orang yang ditanyakan itu tidak tahu? Mungkin, namun yang lebih besar kemungkinan adalah, orang yang ditanyakan menerangkan "sesuai" dengan dirinya yang telah tahu kawasan tersebut. Sepatutnya dia menerangkan dengan perasaan sebagaimana perasaan dan sesuai dengan pengetahuan orang yang tidak biasa dengan tempat tersebut.




Hal sedemikian juga turut terjadi pada papan tanda-papan tanda arah di jalan-jalan raya. Mungkin sahaja orang yang memasangnya merasa "ok" dalam keadaan dia telah terbiasa dengan kawasan tersebut.

Lalu, apakah tempat-tempat menarik untuk dilawati di negeri kita (saya khususkan kepada Kelantan)? Apakah agensi-agensi dan badan-badan yang berkaitan pelancongan menelami perasaan orang yang berhajat melancong ke Kelantan?

Jika di "search" perkataan "where to visit Kelantan", dengan infomasi-infomasi yang ada, cukupkah untuk menarik pelancong? Atau membantu pelancong merancang perjalanan ke Kelantan?

Apakah kerajaan negeri telah melakukan tanggungjawabnya dalam soal ini.. Fikir-fikirkan.

No comments:

Post a Comment